Z6_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2F71
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2V83

Задължения във връзка със здравето и безопасността по отношение на различните видове дейности, включително предотвратяване на рисковете, информация и обучение

Държавна политика по осигуряване на безопасни условия на труд

 

Безопасността и здравето при работа е един от основните акценти в съвременната социална политика на Република България.

 

Осигурените здравословни и безопасни условия на труд създават необходимите предпоставки за ефективно използване на работната сила и успешното постигане на производствените и икономически цели на предприятието.

 

За това политиката на всяко ръководство трябва да бъде ориентирана към непрекъснато подобряване на организацията за управление на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и да бъде неразделна част от контрола за намаляване на разходите и повишаване ефективността на работата.

 

Създаването на добри условия на труд и оптимална безопасност трябва да бъдат една от първостепенните грижи на ръководството на предприятието, тъй като безопасността и здравето са основен аспект от неговите отговорности.

+ Осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятието

Фирмената политика по безопасност и здраве при работа е поетият и деклариран ангажимент от ръководството на предприятието за реализиране на глобални и конкретни цели в тази област. Тя трябва да бъде конкретно формулирана и на тази основа да бъде създаден механизъм за нейното реализиране и управление. Целесъобразно е да бъдат предвидени форми за следене и периодично отчитане на изпълнението, както и да бъдат анализирани причините за пропуски и недостатъци в работата, като се прилагат ефективни мерки за защита и постигане на определените цели: високо качество на труда и организация на работа; високо качество на управление на човешките ресурси; висока надеждност на мерките, осигуряващи здравето и живота на работещите.

 

Политиката на предприятието по безопасност и здраве при работа е философия за управление на една дейност и включва ангажиментите на ръководството относно:

 

- интегриране на дейността по осигуряване на безопасност и здраве във всички дейности на фирмата;

- поставяне, обявяване и постигане на високи цели за безопасност и здраве при работа в съответствие с изискванията на нормативните актове и принципа за превенция, съчетани с процес на по-нататъшно подобрение, отчитайки ефикасността на разходите;

- осигуряване на адекватни ресурси за осъществяване на целите на политиката;

- поставяне управлението на безопасносгга и здравето при работа като първостепенна отговорност на всички ръководители отгоре до долу;

- oсигуряване необходимо и достатъчно популяризиране на политиката, за да бъде разбрана, прилагана и поддържана на всички нива, чрез нагледни материали, обучение на персонала, личен пример;

- изграждане на ефективна, съответстваща на спецификата и големината на предприятието Система за управление на дейността по безопасност и здраве при работа като инструмент за осъществяване на политиката;

- осигуряване активното участие на работещите;

- периодичен мениджърски преглед на политиката и системата за управление на безопасността и здраве при работа с оглед по-нататъшно подобряване.

 

При разработването на фирмената политика за безопасност и здраве при работа съществено внимание заслужава оценката на всяко работно място още при проектирането, начините на избор на приоритетни действия и прилагане на мерки, на базата на превенция на риска.

 

Приоритетното подреждане на целите на политиката се основава на преценката за баланса между изискванията на нормативните актове, големината на риска и ресурсите, с които разполага предприятието. Целите на политиката трябва да са насочени към:

 

- развитие на фирмената политика по безопасност и здраве при работа, процедурите и правилата за непрекъснато подобряване на безопасността и здравето при работа с тенденция към устойчиво намаляване на трудовите злополуки, професионалните болести, инцидентите, авариите и др.;

 

- наблюдение на цялостната работа на предприятието по безопасността;

 

- проверка на оценката на риска, обсъждане/оценяване на всички необходими допълнителни мерки за контрол и как това ще се отрази на прилаганите мерки и процедури;

 

- преглед на инцидентите, включително препоръките и оздравителните мерки, за да се предотвратят нови такива;

 

- повишаване на културата за превенция на професионалните рискове. Преглед и намиране на нови допълнителни форми за обучение по здраве и безопасност;

 

- намаляване на загубите и разходите от аварии, трудови злополуки, професионални болести и др., свързани с труда заболявания с временна неработоспособност;

 

- осигуряване на доставка на суровини и материали, отговарящи на изискванията за безопасност;

 

- запазване на устойчива работоспособност на работниците, профилактика на умората и стреса при работа и увеличение на производителността на труда;

 

- повишаване престижа на професията и работата, привлекателността и удовлетвореността от труда в полза на работещите и обществото;

 

- спазване изискванията за безопасност на произвежданата продукция и съдействие за повишаване безопасността на потребителя от продукта;

 

- осигуряване безопасност на лицата, посещаващи предприятието;

 

- осигуряване безопасност на населението в зоната от възможни вредни въздействия на производството;

 

- осигуряване безопасността на съседни предприятия от възможни аварийни ситуации;

 

Обявяването на фирмената политика, запознаването и възприемането ѝ от целия персонал е важен момент за ефективно управление на безопасността и здравето при работа. На тази основа се постига мотивираност на персонала и се изработват механизмите за осъществяването ѝ. Обявяването може да се извършва чрез фирмен документ „Декларация за фирмената политика по безопасността и здравето при работа“.

 

Система за управление на безопасни и здравословни условия на труд 

 

Системата за управление на безопасни и здравословни условия на труд може да се определи като стратегически документ, тъй като с нея се определя мястото и ролята на политиката по безопасност и защита при работа сред другите политики в предприятието. Ето защо тя се разработва от висшето ръководство и следва да бъде неразделна част от общата система за управление на предприятието. Ако Системата за управление на дейността по безопасност и здраве при работа е разработена добре, това е равносилно на саморегулираща се система за управление, която гарантира развитие на фирмата по спирала нагоре. В тази насока са и указанията и препоръките на Международната организация на труда – всяко предприятие, независимо от своя размер и вида на производствената дейност, трябва да създаде своя собствена система за управление на дейностите по безопасност и здраве.

 

Изисквания към организационно-управленската структура

 

За осигуряването на по-висока ефективност на управлението на предприятието и осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, организационно-управленската структура трябва да отговаря на следните основни изисквания:

 

- осигуряване на управлението на предприятието и здравословни и безопасни условия на труд като система от взаимосвързани дейности;

 

- обхващане в едно структурно звено на функционално свързани дейности и процеси;

 

- избягване на дублирането в дейността на звената и информационните потоци;

 

- осигуряване на условия за взаимодействие между отделните структурни звена за формиране на общи работни групи по здравословни и безопасни условия на труд;

 

- издигане ролята и отговорността на отделното структурно звено;

 

- осигуряване на висока степен на ангажираност на всеки ръководител, работник или служител в процесите на управление на здравословни и безопасни условия на труд;

 

- работа в екип и взаимозаменяемост;

 

- определяне и изпълнение на отговорностите на всеки работещ чрез мотивация, оценка, възнаграждение и др.

 

Тъй като работодателят има най-голямата отговорност за безопасността и здравето при работа, той определя и фирмената политика за безопасност на труда и публично подкрепя всички, които работят за нейното изпълнение. Съвместно с административното ръководство, той осигурява и назначава компетентни работници и служители на всички нива, които да отговарят, съветват и консултират по всички въпроси, касаещи безопасност и здраве при работа. Той осигурява оценката на риска да бъде цялостна и с необходимото качество, системите за защита - в изправност за действие, оборудването за извънредни ситуации - в наличност и на определените за целта места, и др. Той организира и контролира годишния отчет на изпълнението на фирмената политика за безопасност и здраве при работа.

+ Общи задължения на работодателя

В Закона за здравословни и безопасни условия на труд законодателят е регламентирал общите задължения на работодателя относно осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд и те са:

 

- да осигури здравословни и безопасни условия на труд в обекти, производства, процеси, дейности, работни места и при работното оборудване още с проектирането, изграждането (реконструкцията, модернизацията) и въвеждането им в експлоатация;

 

- да подава годишна декларация в териториалната дирекция "Инспекция по труда" по адреса на регистрация на предприятието в срок до 30 април на следващата година;

 

- да осигури на своите работници и служители медицинско обслужване от служба по трудова медицина;

 

- да учреди комитет или група по условия на труд в предприятието или организацията и в техните структурни звена;

 

- да организира първоначално и ежегодно обучение на членовете на комитетите и групите по условия на труд;

 

- да осигури на всеки работещ подходящо обучение по здравословни и безопасни условия на труд;

 

- да направи оценка на риска за здравето и безопасността на работниците и служителите;

 

- лицата, които работят за своя сметка сами или в сдружение с други лица, са длъжни също да направят оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и да предприемат необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска.

 

- да отчита специфичните опасности за работниците и служителите, които се нуждаят от специална закрила, включително и тези с ограничена работоспособност, и да предвиди за тези лица улеснения на работните им места при изпълнение на трудовите функции;

 

- да се консултира с работниците и служителите или с техни представители и организации при:

 

1. обсъждането и приемането на всички мерки, които се отнасят до здравето и безопасността на работниците и служителите;

 

2. определянето на работници и служители, които ще извършват дейности по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, първа помощ, борбата с пожарите и евакуацията на работниците;

 

3. планирането и организацията на обучението на работниците и служителите по здравословните и безопасни условия на труд.

 

- да направи предварителен здравен подбор при постъпване на работници и служители на работа като задължителните предварителни медицински прегледи се извършват с цел да се даде преценка за годността на лицата с оглед на здравословното им състояние да изпълняват определена професия и да се диагностицират ранните форми на заболяванията и разкриване на рисковите фактори;

 

- да предприеме необходимите мерки за координация на действията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, когато на един обект или работна площадка се извършва работа от работници и служители на други работодатели;

 

- да установява, разследва, регистрира и отчита задължително всяка станала трудова злополука и професионално заболяване;

 

- Всеки работодател трябва да извършва анализ на причините на възникналите трудови злополуки с цел недопускане на подобни инциденти;

 

- да вземе мерки за предотвратяване на вредните последици в случаи на извънредни обстоятелства съобразно спецификата на дейността и големината на предприятието, като осигурява организация за ликвидиране на опасността, за оказване на първа помощ, за противопожарна охрана и условия за евакуация на работниците и служителите;

 

- при вероятност от възникване на непосредствена опасност за здравето и живота на работещите да ги информира за действията, които се предприемат във връзка със защитата им, да осигури преустановяването на работата и евакуирането им и да не се допусне възобновяване на работата, докато не се отстрани опасността;

 

- да застрахова за риск „трудова злополука“ работниците при съществуването на опасност за живота и здравето им;

 

- да създаде организация за осъществяване на наблюдение и контрол от преките ръководители и други длъжностни лица в предприятието по изпълнението на предприетите мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и да търси отговорност при констатиране на нарушения.

 

Всички разходи, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, са за сметка на работодателя.

+ Задължения на работодателя

Задължение за разработване на правила за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятието

 

В изпълнение на изискването да осигури здравословни и безопасни условия на труд при осъществяване на дейността на предприятието, работодателят е длъжен да разработи правила за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятието. Тези правила ще бъдат изискани от работодателя при проверка от контролните органи на Инспекцията по труда.

 

Мерки за координация на действията на работодателите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд

 

В обекти или работни площадки, на които се извършват работи или дейности, включително при използване на едно работно място или работно оборудване от работещи на двама и повече работодатели, всеки от работодателите е длъжен да докаже, че е предприел мерки за координация на действията си с другите работодатели за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Тези дейности се обективират в изготвяне на писмен документ между работодателите, в който са посочени мерките и дейностите за осигуряване на безопасни условия на труд, взаимното информиране за рисковете при работа и координирането на дейностите за предпазване на работниците от тези рискове.

 

Задължения на работодателя за разработване на физиологичен режим на труд и почивка

 

Работодателят е длъжен да изготви и поддържа документация, с която да установи, че в предприятието има разработен физиологичен режим на труд и почивка. При работа с високо нервно-психическо натоварване, наложен ритъм, монотонност и принудителна работна поза, определена трудова норма и при сменна работа работодателят разработва физиологичен режим на труд и почивка, който спомага за запазването на здравето и работоспособността на работещите лица. Оценка на ефективността му се прави от службата по трудова медицина или от специалисти, работещи в областта на трудовата медицина, въз основата на физиологични и здравни критерии. Срокът за извършване на оценката е една година след въвеждането на физиологичния режим на труд и почивка.

 

Задължения на работодателя за организиране на защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове

 

Във връзка с изпълнението на задълженията си за организиране на защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове, работодателят е длъжен да проведе редица дейности в зависимост от обема, естеството на работата и характера на професионалния риск. Той може да назначи или определи едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация, които да изпълняват функциите на орган по безопасности защита при работа. Определянето се извършва със Заповед, която работодателят следва да представи на контролните органи на Главна инспекция по труда. Възможно е в зависимост от обема на дейността, естеството на работата и характера на професионалния риск, работодателят сам да изпълнява функциите на орган по безопасност и здраве, когато той е физическо лице, или да създаде специализирана служба.

 

Задължение на работодателя, свързано с осигуряване на лични предпазни средства 

 

Във всички предприятия и места, където се осъществява трудова дейност, при извършването на работа, свързана с риск за здравето и безопасността, който не може да се отстрани по друг начин, работодателят осигурява на работещите необходимите лични предпазни средства. Лично предпазно средство е всяко приспособление, екипировка, проектирано да се носи или използва от работещия, за да го предпазва от една или повече възможни опасности, заплашващи неговото здраве и безопасност при работа, както и всяко допълнение, принадлежност или специално работно облекло, проектирани за същата цел.

 

Личните предпазни средства се предоставят на работещите в деня на постъпването им на работа. Те трябва да отговарят на нормите и изискванията за осигуряване на безопасност и опазване на здравето, съдържащи се в приложимите за съответното лично предпазно средство нормативни актове, свързани със съществените изисквания към продуктите, които са предназначени за пускане на пазара и/или за пускане в действие. Работодателят предварително информира всеки работещ за рисковете, от които го защитават личните предпазни средства, които той му предоставя за ползване. Той съставя Списък, който съдържа работните места, професии и видове работи, за които се използват лични предпазни средства, срок за износване, като осигурява известен резерв от лични предпазни средства.

 

Работодателят е длъжен да извършва периодични проверки за качествата на личните предпазни средства, удостоверени с протоколи.

 

Работодателят изготвя и списък за раздадените лични предпазни средства и специално работно облекло, съгласно идентифицирания риск, на който са изложени работещите и писмени документи, удостоверяващи предоставянето им. Той следва да изготви заповед за съхраняване на лични предпазни средства, които се използват аварийно.

 

Задължение на работодателя, свързано с осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея

 

За работниците и служителите, които работят в предприятия със специфичен характер и организация на труда, работодателят осигурява безплатна храна и/или добавки към нея. Специфичен характер на труда и специфична организация на труда, при които на работниците и служителите се осигурява безплатна храна и/или добавки към нея, са регламентирани в Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне на условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея.

 

Разходите за осигуряване безплатна храна и/или добавки към нея са за сметка на издръжката на предприятието. 

 

При проверка на контролните органи работодателят е длъжен да представи издадена от него Заповед за определяне на работниците и служителите, които имат право на безплатна храна и/или добавки към нея, както и да представи писмено съгласуване със службата по трудова медицина и доказателства за проведено консултиране с комитетите и групите по условия на труд при определянето на работниците и служителите, които имат право на безплатна храна или добавки към храната.

 

Задължения на работодателя за учредяване на комитети и групи по условия на труд

 

В търговските дружества и в другите предприятия и организации с персонал от 5 до 50 работещи, включително се, изграждат групи по условия на труд. Групата по условия на труд се състои от работодателя или ръководителя на съответното структурно звено и от един представител на работещите по безопасност и здраве при работа.

 

В търговските дружества и в другите предприятия и организации с повече от 50 работещи се учредяват комитети по условия на труд. Комитетът включва представители на работодателя и равен на тях брой представители на работещите по безопасност и здраве при работа, но не-повече от 10 лица.   

 

Комитетите и групите по условия на труд обсъждат всяко тримесечие цялостната дейност по опазване на здравето и осигуряване на безопасността на работещите и предлагат мерки за подобряване.

 

Представителите в комитетите и групите по условия на труд се обучават задължително първоначално (до един месец след избирането им) и ежегодно.

 

Задължения на работодателя за извършване на оценка на риска в предприятието

 

При осъществяване на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд работодателят е длъжен да оценява рисковете за безопасността и здравето на работещите като обхване избора на работно оборудване, използването на химични вещества и препарати и организацията на работните места. В съответствие с оценката на риска и при необходимост е длъжен да планира и прилага превантивни мерки и методи на работа и производство за предотвратяване или намаляване на риска. Такова задължение имат не само работодателите, а и лицата, които работят за своя сметка сами или в сдружение с други лица.

 

За изпълнението на тези си задължения работодателят следва да представи на контролните органи документация, удостоверяваща извършената оценка на риска в предприятието. Тя следва да обхваща оценка на риска на работните места, работното оборудване  и програми за намаляване на риска.

 

Задължение на работодателите да осигури обслужване на работещите от регистрирани служби по трудова медицина

 

Работодателите са длъжни да осигурят обслужване на работещите от регистрирани служби по трудова медицина. От тази законова разпоредба следва задължението на работодателя да сключи договор с регистрирана служба по трудова медицина или сам, или съвместно с други работодатели да създаде такава.

 

Задължение на работодателите за организиране и провеждане на периодично обучение или инструктаж

 

Работодателят е длъжен да организира провеждането на периодично обучение или инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. За целта е необходимо той да създаде организация за провеждане на обучение и/или инструктаж на своите работещи.

 

Работодателят доказва изпълнението на тези си задължения чрез представяне на изготвени правила/инструкции за безопасна работа за видовете дейности, които се изпълняват в предприятието. Задължението обхваща и изготвянето на заповеди и програми, свързани с инструктажите по безопасност на труда, книга за инструктажи, за удостоверяване на начален, инструктаж на работното място, периодичен, ежедневен и извънреден инструктаж, служебни бележки за проведен начален инструктаж, протоколи от изпити на лицата, на които е проведено обучение с изпит.

 

Работодателят е длъжен да води и съхранява за срок не по-малък от 5 години документацията, отнасяща се до провеждането на обучение и инструктаж по безопасност и здраве при работа по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, в това число книга и програма за начален инструктаж, книга и програма за инструктаж на работното място и периодичен инструктаж, както и заповеди за определяне на видовете инструктаж и за лицата, които ще провеждат видовете инструктаж и заповед за определяне на длъжностно лице по безопасност и здраве.

 

Задължения на работодателя за осигуряване на безопасност при използване на работно оборудване

 

В изпълнение на тези си задължения собственикът или ползвателят на предприятие, обект или работно оборудване поддържа досие, което включва: екзекутивната документация на строежа или частта от нея, отнасяща се до проектното осигуряване на здравословните и безопасните условия на труд, в част „Технологична“, протоколите за успешно проведени единични и приемни изпитвания на машини и съоръжения и актът, удостоверяващ въвеждането на строежа в експлоатация, доказващи съответствието на изпълненото строителство с изискванията на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, както и всички документи, отразяващи периодични изпитвания и проверки при експлоатацията, включително ремонтите, както и измерванията за състоянието на работната среда, включително резултатите от мониторинга, когато се предвижда такъв.

 

За работно оборудване, изложено на въздействия, които могат да причинят влошаване на състоянието му и да доведат до опасни ситуации, работодателят осигурява извършването на периодични проверки и при необходимост на периодични изпитвания за гарантиране на безопасната му работа. За резултатите от проверките на работното оборудване се съставя протокол, който се съхранява в досие за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, което се предоставя на контролните органи при поискване.

 

Работодателят също така е задължен да предостави на работещите съответна информация и когато е необходимо, като при използване на работно оборудване, при което съществува риск за безопасността и здравето на работещите, работодателят осигурява прилагането на писмените инструкции.

 

Всички операции, извършвани с работното оборудване или с негови части и елементи във връзка с монтаж, експлоатация, поддържане, ремонт и демонтаж се изпълняват при спазване на инструкциите на производителя и установените организационни и технически мерки за безопасност и опазване здравето при работа. Производителите и вносителите на работно оборудване, технологии и материали осигуряват съпроводителна документация на български език с всички необходими данни и изисквания, свързани с безопасната им експлоатация, поддържане и ремонт, която се съхранява при работодателя.

 

Задължения на работодателя за предприемане на подходящи организационни мерки или за осигуряването на използването на подходящи технически средства и оборудване за избягване на ръчната работа с тежести

 

Когато ръчната работа с тежести не може да бъде избегната, работодателят е длъжен да предприеме необходимите организационни мерки за ограничаване на ръчната работа с тежести. Изпълнението на това задължение работодателят следва да докаже с документацията по оценката на риска, информация за предприетите мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и обща характеристика на товара, предварителна оценка на физическата годност на лицата за извършване на ръчна работа с тежести и доказателства за периодична оценка на въздействието на ръчната работа с тежести върху работоспособността и здравето на работещите, както и извършени медицински изследвания при оплаквания от работещите за смущения в здравето, свързани с ръчната работа с тежести.

 

Задължения на работодателя да разработва инструкция или указание за безопасна работа за използваните опасни вещества

 

За всяко предприятие и работно място следва да се води картотека за използваните опасни вещества и тяхната характеристика. За всяко опасно вещество работодателят трябва да има разработена инструкция или указание за безопасна работа. Работодателят създава и поддържа картотека на информационните листове за безопасност на употребяваните и произвежданите опасни химични вещества и препарати.

 

Задължения на работодателя, свързани със защита на работещите от съществуващи или потенциални рискове за здравето и безопасността при експозиция на биологични агенти на работното място (когато е приложимо за съответния работодател)

 

Задълженията са относими към предприятия, места и дейности, когато работещите са или могат да бъдат експонирани на биологични агенти в резултат на работата им. В тези случаи работодателят следва да има списък на работещите, експонирани на биологични агенти от група 3 и /или група 4 (съгласно Наредба № 4 от 14.10.2002 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на биологични агенти при работа), в който се посочва видът на извършваната работа, а когато е възможно и конкретният биологичен агент, на който те са експонирани, както и данни за експозициите, авариите и инцидентите.

 

Необходимо е да има и разработен План за действие при аварии, свързани с биологични агенти, броя на експонираните работещи, експониране на биологични агенти от група 3 и/или група 4 и Списък на раздадените лични предпазни средства, извършена Оценка на риска и резултатите от оценката на риска, осигурено подходящо обучение и инструктаж.

 

Задължение на работодателя, свързано със защита на работещите от съществуващи и потенциални рискове за здравето и безопасността при експозиция на канцерогени или мутагени при работа (когато е приложимо за съответния работодател)

 

Когато работещите са или могат да бъдат експонирани на канцерогени или мутагени при работа, работодателят следва да изготви Списък на работещите, при които резултатите от оценката на риска показват риск за здравето и безопасността, както и Списък на работните зони, в които работещите са или могат да бъдат изложени на канцерогени или мутагени. Списъкът се предоставя ежегодно, в срок до 31 март в съответната Дирекция „Инспекция по труда”.

 

Задължение на работодателя да не допуска до работа работници или служители, които не притежават документи за правоспособност, когато това е изискуемо по закон

 

Съгласно отделни нормативни актове, за изпълнението на определени професии и длъжности (огняри, кранисти, електроженисти, електро- и мотокаристи, ел. технически персонал и други), законодателството предвижда изискванията за притежавана правоспособност. В тези случаи при проверка от контролните органи работодателите следва да представят копие от документи за правоспособност, за работниците, чиито професии и длъжности изискват това.

 

Задължение на работодателя за предприемане на необходими мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари

 

Работните места, където се извършва работа с електрокари и мотокари, се проектират, изграждат, съоръжават, пускат в експлоатация, експлоатират, контролират, поддържат и извеждат от експлоатация така, че работещите да извършват възложената им работа, без да се застрашават тяхната безопасност и здраве или безопасността и здравето на други лица.

 

Работодателят предоставя на работещите информация за всички възможни опасности, за мерките, които са предприети за отстраняване, намаляване и контролиране на рисковете и по всички въпроси, свързани с безопасността и здравето при работа. Той следва да издаде и предостави на работниците, работещи с електрокари и мотокари инструкции и/или правила и указания, които трябва да се изпълняват, за осигуряване на безопасността и здравето на всички, които могат да бъдат застрашени. Във всяко предприятие също така се разработват конкретни правила за движение на електро/мотокарите на територията на предприятието, товаро-разтоварните площадки и складовете.

 

Задължение на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд по отношение на работни места и работещите, извършващи работа с автомобили

 

За осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с автомобили, работодателят предприема всички необходими мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с автомобили. Работните места, където се извършва работа по и/или с автомобили, се проектират, изграждат, съоръжават, пускат в експлоатация, експлоатират, контролират, поддържат и извеждат от експлоатация така, че работещите да извършват възложената им работа, без да се застрашава тяхната безопасност и здраве или безопасността и здравето на други лица.

 

Работодателят е длъжен да има план за предотвратяване и ликвидиране на аварии и пожари, включващ и защита от аварии при работа с автомобили, както и при дейности с опасни химични вещества и препарати. При проверка работодателя следва да може да представи документи за работа с автомобили: Писмено удостоверяване на техническото състояние на автомобила и окомплектовката му преди излизане и след завръщане от път. Инструкция за безопасност при работа с горива и антифриз. 

 

Въвежда се задължение за работодателите на лицата, наети на работа в транспортните предприятия, да отчитат работното време на транспортните работници в индивидуален дневник за всяко лице по образец. При поискване работодателите предоставят на транспортните работници извлечение от индивидуалния дневник в 14-дневен срок от поискването. Този дневник е различен документ от пътната книжка или пътните листове и в него се отчита както времето на шофиране, така и работното време, извън времето за управление, в което транспортния работник извършва всяка друга работа, предназначена за осигуряване безопасността на превозното средство, неговия товар и пътници или за изпълнение на други задължения, пряко свързани с извършваната конкретна транспортна операция, включително наблюдение на товаренето и разтоварването, административни формалности с полиция, митници, имиграционни служби и др. Воденето на такъв Дневник е задължително, както за работодателите по отношение на наетите от тях работници, така и за самостоятелно заетите водачи извършващи автомобилни превози: товарни или таксиметрови.

 

Задълженията на работодателя, свързани с осигуряване на безопасни условия на труд при товаро-разтоварни работи

 

Работодателят предприема всички необходими мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при извършване на товарно-разтоварни работи, включително осигурява разработването и въвеждането на физиологичен режим на труд и почивка за конкретния вид товарно-разтоварна работа,  предоставя на работещите, извършващи товарно-разтоварни работи, лични предпазни средства, съобразени със спецификата на извършваната товарно-разтоварна работа и др. В изпълнение на тези си задължения работодателят разработва и утвърждава разбираемо написани за работещите правила за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд при извършване на товарно-разтоварни работи. Организира провеждането на инструктаж на работещите и на всички други лица, които могат да бъдат застрашени, по правилата за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд при извършване на товарно-разтоварни работи.

 

При проверка от контролните органи работодателят следва да представи разработен физиологичен режим на труд и почивка за конкретния вид товаро-разтоварна работа, Правила за осигуряване на безопасни условия на труд при извършване на товаро-разтоварни работи, Предварителна и периодична оценки на физическата годност и въздействието на лицата, които ще извършват товаро-разтоварни работи, утвърдена от него схема и правила за движението в местата за извършване на товаро-разтоварни работи, проект за изработване и монтаж на стелажа, инвестиционен проект за закрепване на стелажа към конструкцията на сградата, техническа документация на български език за стелажа, план за разполагане на товарите върху стелажа и др.

 

Задължения на работодателите за създаване на План за предотвратяване и ликвидиране на аварии, утвърден от работодателя

 

При осъществяване на дейност в обекти, представляващи строежи първа, втора и трета категория по чл. 137 от Закона за устройство на територията, която представлява опасност за възникване на бедствия, разработват авариен план на обекта в съответствие с чл. 35 от Закона за защита при бедствия. Необходимо е работодателят да утвърди и актуализира авариен план, да запознае работещите със задълженията им, произтичащи от него и организира и документира провеждането на тренировки по изпълнение на аварийния план най-малко веднъж годишно.

 

Задължения за работодателя във връзка с налична документация за електрообзавеждане, съобразно Правилник за безопасност и здраве при работа по електрообзавеждането с напрежение до 1000 V

 

Правилникът се прилага от длъжностните лица, които ръководят, контролират и извършват техническа експлоатация и оперативно обслужване на действащото електрообзавеждане и при изпълнение на ремонти, реконструкции и модернизации по него. Правилникът се прилага и от персонала на външни фирми, които по договор с потребителя извършват работи по неговото електрообзавеждане.

 

Изисквания към работодателя за собствен персонал:

 

- Длъжностна характеристика с включени изисквания за съответната длъжност квалификационна група за електробезопасност.

 

- Документи за придобиване и удостоверения за придобита квалификационна група за електробезопасност;

 

- За външна фирма: Писмено определени лица от работодателя на външната фирмата, които могат да дават наряд. Договор за възлагане на специализирана външна фирма за сервизно обслужване и ремонт на електрообзавеждането;

 

- Утвърдена от работодателя Инструкция за реда на приемане и предаване на дежурства в смяна, вътрешни инструкции за сроковете и нормите за периодични изпитвания на защитните средства; 

 

- Дневници за отчитане и поддържане на защитните средства, с посочване на датата и името на проверяващия;

 

- Заповед на работодателя за назначаване на енергетик, отговорен за електрообзавеждането;

 

- Документация за организационните мерки за безопасност при работа с електрообзавеждането; 

 

- Дневници за отчитане и поддържане на защитните средства с посочване на датата и името на проверяващия и Писмени заповеди за определяне на лица от електротехническия персонал, притежаващи ІІІ квалификационна група, които следят за изправността на ръчните  ел. инструменти, преносими лампи и трансформатори;

 

- Специални дневници за отразяване на проверките.

 

Задължения за работодателя във връзка с документация за енергообзавеждането съобразно Наредба №16-116 от 08.02.2008 г. за техническата експлоатация на енергообзавеждането

 

Наредбата се прилага за електрически уредби и мрежи с напрежение до 220 kV, осветителни уредби, кондензаторни уредби, акумулаторни уредби и други електрически съоръжения, елементи на енергообзавеждането.

 

Документация по обучението и проверката на знанията на персонала за работа по енергообзавеждането, Вътрешна инструкция за реда за предаване и приемане на дежурство в смяна, Техническа документация за енергообзавеждането и защитните средства, Дневници за документиране на резултатите от постоянния и периодичния  технически контрол за състоянието на енергообзавеждането, досиета за извършените ремонти, модернизации и подобрения и съпровождащата ги документация, Техническа и оперативна документация, Техническо досие на заземителни уредби в нормална експлоатация.

 

Задължения за работодателя във връзка с необходимостта от сключване на задължителна застраховка на работниците и служителите за риска „Трудова злополука”

 

На задължително застраховане, съгласно Наредбата за задължително застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“, не подлежат всички работници и служители, а само тези, които извършват работа, при която съществува опасност за живота и здравето им.

 

При проверка от контролните органи на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ работодателят следва да представи Списък на длъжностите, подлежащи на задължителна застраховка за риска „Трудова злополука” и доказателства, че такава е направена: 

 

- Договор със застраховател, притежаващ разрешение за извършване на дейност; 
- Документи, съгласно чл. 3 и следващите от Наредбата, удостоверяващи направена задължителна застраховка на работниците и служителите за риска „Трудова злополука”.

 

Задължения за работодателя за създаване и поддържане на Регистър за отчитане на трудовите злополуки, съгласно Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки

 

Трудова злополука е всяко внезапно увреждане на здравето, станало по време и във връзка или по повод на извършваната работа, както и при всяка работа, извършена в интерес на предприятието, когато е причинило неработоспособност или смърт. Трудова е и злополуката, станала по време на обичайния път при отиване или връщане от работното място до основното място на живеене; мястото, където осигуреният работник обикновено се храни през работния ден; мястото за получаване на трудовото възнаграждение.

 

Не е налице трудова злополука, когато пострадалият умишлено е увредил здравето си. Правната уредба за трудовите злополуки и професионалните заболявания се съдържат в Кодекса за социално осигуряване (глава пета), Кодекса на труда, Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредбата за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки.

 

Задължения за работодателя във връзка с подаване на Декларация по чл. 15  от Закона за здравословни и безопасни условия на труд

 

Закона за здравословни и безопасни условия на труд регламентира възможността юридическите и физическите лица, които самостоятелно наемат работещи, както и юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна заетост, са длъжни да подават годишна декларация в териториалната дирекция „Инспекция по труда“ по адреса на регистрация на предприятието в срок до 30 април на следващата година.

 

Декларацията може да бъде подадена на портала на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“

+ Оценка на риска

Същността на оценката на риска е да се идентифицират опасностите, свързани с работата, работния процес и работната среда с последващо вземане на решение за ограничаване или премахване на този риск. С това се цели намаляване на трудовия травматизъм и професионалните заболявания в предприятието.

 

Правната уредба за оценката на риска се съдържа в Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5  за реда, начина и периодичността за извършване на оценка на риска на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на здравеопазването. Работодателите и лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие, са длъжни да направят оценка на риска за здравето и безопасността на работниците и служителите.

 

Оценката на риска се извършва от специалистите на предприятието, при необходимост подпомогнати от външни специалисти, със съдействието на лица, ангажирани в трудовия процес – ръководители, работници или техни представители, комитетите и групите по условия на труд.

 

Задължения на органа за безопасност и здраве при работа

 

Органът за безопасност и здраве при работа има следните основни задължения:

 

1. организира и участва в работата по установяването и оценката на професионалните рискове;

 

2. сътрудничи и подпомага службите по трудова медицина при изпълнение на функциите и задачите им;

 

3. организира и участва в разработването на правилник за вътрешния трудов ред относно задълженията на длъжностните лица, работниците и служителите;

 

4. координира работата на длъжностните лица и на звената за управление на предприятието при реализиране на задълженията им по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;

 

5. рганизира разработването на проекти, програми и конкретни мерки за предотвратяване на риска за живота и здравето на работещите;

 

6. организира и участва при подготовката и изготвянето на оценки и становища относно съответствието с изискванията за безопасност и здраве при работа на проекти и при въвеждането в експлоатация на обекти, производства, технологии, работно оборудване и работни места;

 

7. извършва проучване за възможностите и качеството на предлаганите услуги от звената, включени в националната инфраструктура за оказване помощ на работодателя (служби по трудова медицина, измервателни лаборатории, центрове за обучение, лицензирани юридически и физически лица и др.), и при необходимост подготвят предложения за сключване на договори;

 

8. изисква от съответните длъжностни лица създаване на организация на работата, при която работниците и служителите да могат да извършват възложената им работа, без да е застрашена тяхната безопасност и здраве;

 

9. изисква разработването и прилагането на оперативни планове за действия, насочени към осигуряване на безопасността в зони с високо ниво на професионален риск;

 

10. организира изготвянето на аварийни планове в предприятието;

 

11. координира действията по изпълнение на задълженията за осигуряване на безопасност и здраве при съвместна работа на работници от различни предприятия;

 

12. изисква въвеждането на съоръжения за колективна защита и осигуряване на подходящи средства за индивидуална защита;

 

13. организира и участва в разработването на фирмените документи, свързани с безопасността и здравето при работа;

 

14. организира и участва при разработването и реализирането на програми за квалификация, преквалификация и инструктажи на работниците и служителите;

 

15. консултира длъжностни лица, работници и служители по прилагането на правилата за безопасни и здравословни условия на труд;

 

16. организира и участва в разследването на причините за трудовия травматизъм;

 

17. подпомага осъществяването и участва в социалния диалог между партньорите в предприятието;

 

18. организира и участва при провеждането на проучвания за мнението на работниците и служителите относно условията на труд и предприеманите мерки за опазване на тяхното здраве;

 

19.организира разпространението на информация и на мерки, свързани със здравето и безопасността на работниците и служителите;

 

20. организира поддържането и правилното оформяне на изискващата се от нормативните актове документация;

 

21. осъществява взаимодействието със службите за пожарна безопасност и защита на населението, гражданска защита, регионалните здравни инспекции и Дирекции „Инспекции по труда“.

 

Основните функции на органите за безопасност и здраве при работа са:

 

1. организиране и координация на дейността по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;

 

2. консултиране и подпомагане на работодателя и другите длъжностни лица по прилагане на изискванията за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд при организиране и осъществяване на трудовата дейност;

 

3. контрол от името на работодателя за спазване на нормите и изискванията на законодателството и за изпълнението на задълженията на работниците и служителите;

 

4. предлагане и прилагане на мерки за въздействие при нарушения на норми и изисквания и при неизпълнение на определените задължения.

+ Служби по трудова медицина

Службата по трудова медицина е основен елемент в системата за управление на здравето и безопасността  при работа. Изпълнява предимно превантивни функции, реализирани чрез оказвана консултантско - съветническа помощ на работодателя, комитетите и групите по условия на труд по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Службата по трудова медицина не изпълнява разпоредителни и контролни функции.

 

Основните функции на службите по трудова медицина са:

 

- Да идентифицират и да дават преценка за рисковете, които могат да увредят здравето на работещите;

 

- Да дават съвети в областта на здравето, безопасността и хигиената на труда, както и по отношение на индивидуалните и колективните предпазни средства;

 

- Да наблюдават здравето на работниците във връзка с извършваната от тях работа (предварителни и периодични медицински прегледи, наблюдение на рисковитв групи);

 

- Да организират предоставянето на първа помощ и на спешни грижи в случаи на внезапно заболяване, злополука или авария, възникнали на територията на предприятието (отнася се за медицинските специалисти от самостоятелните служби по трудова медицина);

 

- Да участват в анализа на трудовите злополуки и професионалните болести.

 

Службата по трудова медицина консултира и подпомага работодателите, комитетите и групите по условия на труд в планирането, организирането и изпълнението на задълженията му по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и за укрепване здравето и работоспособността на работещите във връзка с извършваната от тях работа. Тя съветва и консултира работодателя чрез:

 

- Участие в разработването и включването на програми за здравословни и безопасни условия на труд в цялостната политка на управление на предприятието;

 

- Разработване на мерки за отстраняване и намаляване на риска за здравето и безопасността при работа;

 

- Наблюдение на здравословното състояние на работниците и анализирането му във връзка с извършваната работа;

 

- Обучение на работници, служители и длъжностни лица по правилата за опазване на здравето при работа, оказване на първа помощ.

 

Всеки работодател е задължен да осигури  за наетите от него работници и служители обслужване от служба по трудова медицина.
Службите по трудова медицина се регистрират от Министерство на здравеопазването. Актуална информация за регистрираните служби по трудова медицина можете да получите на интернет страницата на Министерството на здравеопазването.

 

Роля на Комитетите и групите по условия на труд

 

Създаването на Комитетите и групите по условия на труд става част от процеса на интегриране на работниците и служителите в цялостната политика по безопасност и здраве при работа. Всъщност, това е форма на социално партньорство, при която се разчита на прекия интерес на работещите да мислят за своята безопасност и здраве при работа. Разбира се, тази идея е подкрепена и нормативно със създаването на Закона за здравословни и безопасни условия на труд.

 

Комитетите и групите по условия на труд имат следната дейност:

 

1. обсъждат всяко тримесечие цялостната дейност по опазване на здравето и осигуряване на безопасността на работещите и предлагат мерки за подобряването й;

 

2. обсъждат резултатите от оценката на професионалния риск. Това означава, че в момента, в който бъде извършена оценка на професионалния риск, обикновено от Службата по трудова медицина, е необходимо КУТ/ГУТ да се събере и да се запознае с така изготвената оценка на риска. При обсъждането на оценката на риска следва да се обърне внимание:

 

- Пълна ли е документацията по оценка на риска, изпълнява ли изискванията на Наредба № 5 от 11 май 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска;

 

- Обхванати ли са наистина всички длъжности и работни места в предприятието;

 

- Обхванато ли е наистина цялото работно оборудване в предприятието;

 

- Идентифицираните рискове отговарят ли на дейностите, които извършват работещите;

 

- Освен самата оценка на риска, се обсъждат и предложените мерки – дали са адекватни, дали са необходими допълнителни мерки за установените рискове.

 

3. обсъждат анализите на здравното състояние на работещите, докладите на специализираните служби по трудова медицина и други въпроси по осигуряване и опазване на здравето и безопасността на работещите. В Закона за здравословни и безопасни условия на труд има още едно изискване – обсъждане на анализите на здравното състояние. 

 

Като се има предвид, че една от функциите на службите по трудова медицина е да подпомагат работодателите при изпълнението на нормативно установените изисквания, свързани със здравословните и безопасните условия на труд, то Комитетът или Групата по условия на труд могат да изискват от службите по трудова медицина да ги уведомява в срок при промени на нормативната база с доклад, съдържащ необходими ли са нови или допълнителни дейности за осигуряване на безопасност и здраве.

 

Съгласно изискванията на няколко нормативни акта, Комитетът или Групата по условия на труд задължително взема участие при обсъждане на следните въпроси:

 

- При определяне на работниците и служителите, които имат право на безплатна храна и/или добавки към нея;

 

- При определяне на работниците и служителите, които имат право на допълнителния платен годишен отпуск по Наредбата за определяне на видовете работи, за които се установява допълнителен платен годишен отпуск;

 

- При определяне на работниците и служителите, които имат право на намалено работно време по Наредбата за определяне на видовете работи, за които се установява намалено работно време;

 

- При определяне на работниците и служителите, които подлежат на задължително застраховане за риска „трудова злополука“ по Наредбата за задължително застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“;

 

- При разследване на трудова злополука, тъй като според Наредбата за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки задължително се канят представители на работниците и служителите от Комитетите и Групите по условия на труд и на синдикалните организации в предприятието.

 

4. обсъждат планираните промени в технологията, организацията на труда и работните места по отношение на последствията от избора на оборудването, условията на труд и работната среда и предлагат решения за опазване на здравето и осигуряване на безопасността на работещите;

 

5. извършват проверки по спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд;

 

6. следят състоянието на трудовия травматизъм и професионалната заболеваемост;

 

7. участват в разработването на програми за информиране и обучение на работещите по проблемите на здравословните и безопасни условия на труд.

+ Трудови злополуки

Трудова злополука  е всяко внезапно увреждане на здравето, станало по време и във връзка или по повод на извършваната работа, както и при всяка работа, извършена в интерес на предприятието, когато е причинило неработоспособност или смърт.

 

Трудова е и злополуката, станала по време на обичайния път при отиване или връщане от работното място до основното място на живеене; мястото, където осигуреният работник обикновено се храни през работния ден; мястото за получаване на трудовото възнаграждение.
Не е налице трудова злополука, когато пострадалият умишлено е увредил здравето си.

 

Професионална болест е заболяване, което е настъпило изключително или предимно под въздействието на вредните фактори на работната среда или работния процес и което е включено в Списъка на професионалните болести, издаден от Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването.

 

Правната уредба за трудовите злополуки и професионалните заболявания се съдържат в Кодекса за социално осигуряване (глава пета), Кодекса на труда, Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Наредбата за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки и Наредбата за реда за съобщаване, регистриране, потвърждаване, обжалване и отчитане на професионалните болести.

 

Станалата трудова злополука се декларира от осигурителят, а когато пострадалият е изпратен за изпълнение на временна работа – от предприятието ползвател, пред Териториалното поделение на Националния осигурителен институт в срок от 5 работни дни от узнаване на нейното настъпване.

 

За всяка злополука се извършва разследване от Комисия под ръководството на териториалните поделения на Националния осигурителен институт и задължителното участие на представители на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, на комитетите или групите по условия на труд и други компетентни органи.

 

Работодателят поддържа регистър на трудовите злополуки.

 

Контролът по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и предприетите мерки за предотвратяване и намаляване на трудовите злополуки се осъществява от контролните органи на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.



Последно обновено на 25.10.2021